Franklin Automobile Company var en amerikansk bilprodusent som opererte fra 1902 til 1934 med hovedkontor i Syracuse, New York. Selskapet, grunnlagt av Herbert H. Franklin, var kjent for sine innovative luftkjølte motorer og lette konstruksjoner som skilte seg ut blant luksusbiler på den tiden. Franklin introduserte flere teknologiske nyvinninger, inkludert seks-sylindrede motorer og automatisk tenning.
Tidslinjen gir et innblikk i selskapets utvikling, fra tidlige suksesser til utfordringene under den økonomiske depresjonen som førte til konkurs i 1934.
1893
H.H. Franklin Manufacturing Co. grunnlegges i Syracuse, New York av Herbert H. Franklin for å produsere støpegods.
1898
John Wilkinson bygger en prototype på en 4-sylindret motor.
1901
Franklin og Wilkinson samarbeider om å utvikle Wilkinsons bil.
1902
Den første Franklin-bilen selges. Den har en 4-sylindret toppventilmotor montert på tvers foran.
1904
En Franklin roadster setter rekord med en kyst-til-kyst-tur på 33 dager.
1905
Franklin introduserer den første sekssylindrede bilen i Amerika.
1906
En sekssylindret Franklin halverer den gamle kyst-til-kyst-rekorden til 15 dager.
1907
Automatisk tenningsregulering introduseres - nok en Franklin-nyvinning.
1913
Franklin er en pioner med lukket karosseri (sedan).
1925
En større redesign gir bilen et mer konvensjonelt utseende for å øke salget.
1930
Ny motordesign gir høyest hestekrefter per kubikktomme i Amerika, etter Duesenberg.
1934
Bilproduksjonen avsluttes når H.H. Franklin Co. går konkurs under den store depresjonen.
1937
Doman-Marks Engine Co. kjøper rettighetene til Franklin. Selskapet endrer navn til Aircooled Motors Corp (AMC), som fortsatte motorproduksjon for luftfart.
1947
Franklin stjernemotor ble benyttet i Tucker Torpedo Sedan, som ble produsert i 57 eksemplarer.
1947-52
Franklin motorer benyttes i helikopteret Sikorsky S-52.
1975
Hele produksjonsaparatet ble solgt til Polen, der motorene er videreutviklet og fremdeles produseres.